Kulttuuripolku Lemi

 

Etelä-Karjalan lastenkulttuurikeskus Metku ylläpitää maakuntaan Yhtenäistä ja yhdenvertaista kulttuurikasvatusohjelma Kulttuuripolkua. Maakunnallinen yhteinen ohjelma tuottaa taidelaitosvierailuja kolmelle kokonaiselle ikäluokalle

 

  1. luokkalaiset tutustuvat teatteriin ja teatteriesitykseen
  2. luokkalaisille tarjotaan sinfoniaorkesterin konsertti
  3. luokkalaiset vierailevat alueen historiallisessa museossa

 

Lappeenrannan kulttuuripalvelujen lastenkulttuurikeskus Metkun yksikkö vastaa maakunnallisesta kulttuurikasvatusohjelman organisoimisesta ja kustannuksista. 

 

Maakunnallisen ohjelman lisäksi kunnilla on oma Kulttuuripolku:

 


Kulttuuripolku on osa opetussuunnitelmaa

 

• Kulttuuripolku on osa kunnan opetussuunnitelmaa

 Kulttuuripolut monipuolistavat opetusta 

Kulttuuripolku tutustuttaa oppilaat kotikunnan kulttuuriin, kulttuuriperintöön, luovan alan ammatteihin ja taiteen perusopetukseen

 Oppilaille järjestetään kouluaikana vierailuja erilaisiin kulttuurikohteisiin, konsertteihin sekä järjestetään työpajoja taiteen parissa 

 Joka vuosiluokalle on omat kulttuuripolun ”pysäkit”  

 

 Esiopetus: Teatteriretki

  • Tehdään teatteriretki johonkin lähialueen kaupunginteatteriin katsomaan lastennäytelmää
  • Tai tilataan esitys Lemille

 

 1. luokat: Kirjallisuus

  • Kirjasto tutuksi vieraillen sekä lukuvinkkauksen avulla, jota jatketaan ylemmille luokka-asteilla
  • Sisältö: Ohjattu vierailu kirjastossa sekä lisämateriaali
  • Tavoite: Lukemaan innostaminen ja kirjastonkäytön alkeiden oppiminen.
  • Oppiaine: äidinkieli ja kirjallisuus
  • Toteutus: Opettaja sopii vierailun kirjastoon lukukauden aikana.

 

2. luokat: Musiikki 

  • Opetellaan yhdessä laulamista
  • Aloitetaan Metku -kuorotoiminta

 

3. luokka: Draama ja teatterikäynti

  • Sisältö: Teatterikäynti ja tehtävät. Ennalta organisoitu teatteriesitys joko Imatran tai Lappeenrannan kaupunginteatterissa tai koululle tuotu vierailuesitys koko ikäluokalle. 
  • Tavoite: Luodaan oppilaalle mahdollisuus tutustua lastenteatteriesitykseen, harjoitellaan teatterissa käyntiä (tapakasvatus) ja rohkaistaan oppilasta ilmaisemaan kokemuksiaan, ajatuksiaan ja mielipiteitään esityksestä.  
  • Oppiaine: musiikki, äidinkieli ja kirjallisuus 
  • Toteutus: Ajankohta määräytyy teatterien ohjelmistosuunnitelman mukaisesti. Metkun (Lappeenranta) aikatauluttamat vierailut. 

 

 4. luokka: Musiikki ja konserttivierailu

  • Sisältö: Kaupunginorkesterin konsertti ja tehtävät. Lisämahdollisuutena tutustumiskäynti kaupunginorkesterin harjoituksiin. 
  • Tavoite: Tarjotaan oppilaalle mahdollisuus musiikin elämykselliseen kuunteluun kaupunginorkesterin konsertissa ja harjoitellaan konsertissa käyntiä (tavat). Ohjataan oppilasta jäsentämään kuulemaansa ja kertomaan siitä. Konserttikäynnillä ja tehtävissä tulevat tutuiksi sinfoniaorkesterin soittimet.  
  • Oppiaine: musiikki 
  • Toteutus: Ajankohta määräytyy orkesterin ohjelmistosuunnitelman mukaisesti: esitys useimmiten syyslukukauden alussa elokuussa. Metku (Lappeenranta) aikatauluttaa vierailut. Halutessaan opettaja varaa itse vierailun orkesterin harjoituksiin. 

 

 5. luokka: Kulttuurihistoria 

  • Sisältö: Kulttuuriperintöteemainen työpaja kulttuurihistoriallisessa museossa, tehtävät ja lisämateriaali.
  • Tavoite: Museovierailu herättelee oppilasta tuntemaan ja arvostamaan kulttuuriperintöä. Oheistehtävät johdattavat oppilasta tunnistamaan ja etsimään erilaisia historian lähteitä ja eläytymään toisen aikakauden ihmisten elämään ja elinympäristöihin.
  • Oppiaine: historia, äidinkieli ja kirjallisuus
  • Toteutus: Vierailut toteutetaan keskitetysti museoiden kanssa ennakkoon sovituilla viikoilla syys- ja kevätlukukaudella. Metku (Lappeenranta) aikatauluttaa vierailut.

 

6. luokka: Kuva- ja visuaalinen taide

  • Sisältö: Tutustumiskäynti kaupungin taidemuseoon tai taideyhdistyksen ylläpitämään näyttelyyn. Taidemuseossa on opettajajohtoinen omatoimityöpaja.  
  • Tavoite: Vierailu taidemuseoon herättelee oppilasta
    havainnoimaan moniaistisesti kuvataidetta osana
    kulttuuriperintöä; vierailu herättelee oppilasta havainnoimaan  
    kuvataidetta ja tutustuttaa taiteeseen välittämisen muotona.  
  • Oppiaine: kuvataide
  • Toteutus: Opettaja varaa luokalleen ajan. Vierailut
    toteutetaan keskitetysti taidemuseoiden ja -yhdistysten
    kanssa ennakkoon sovituilla viikoilla syys- ja kevätlukukaudella.  

7. luokat: Arkkitehtuuri 

  • Katsotaan, miten arkkitehtuuri ja ympäristörakentaminen näkyvät kotikunnassa. Miten omaan ympäristöön voi vaikuttaa.
  • Työpaja: Lemiläisen ympäristön dokumentointi

      Oppilaat dokumentoivat omaa elinympäristöä kuvaamalla,  
      videoimalla tai kirjoittamalla.

  • Työpaja: Rakennusperintö

      Tutustutaan Lemin vanhoihin ja uusiin rakennuksiin.  
      Oppilaat voivat kuvata ja tai piirtää niitä. Voidaan tutustua rakentamiseen vanhojen valokuvien avulla.                  

 

 8. luokka: Taidetestaajat

  • Sisältö: Toistaisesti jatkuva Taidetestaajat-toimintamalli, jota koordinoidaan ja rahoitetaan valtakunnallisella tasolla ja joka vie kaikki Suomen 8.-luokkalaiset taidelaitoskäynneille (Taidetestaajat). Taiteenlajit ja vierailukohteet vaihtelevat ryhmittäin. Taidelaitoskäynteihin liittyvät etukäteis- ja jälkityöskentelymateriaalit (etkot ja jatkot). Mikäli toistaiseksi jatkuva Taidetestaajat-hanke loppuisi, korvaava toimintamalli suunnitellaan 8.-luokkalaisille Metku-vetoisesti. 
  • Tavoite: Tarjotaan oppilaille mahdollisuus kokea ja tulkita taidetta, kulttuuria ja kulttuuriperintöä. Ennakko- ja jatkotehtävien avulla kannustetaan oppilaita merkitysten ja kokemustensa kielentämiseen. 
  • Oppiaine: kuvataide, musiikki, äidinkieli ja kirjallisuus 
  • Toteutus: Koulun Taidetestaajat-yhteyshenkilö ilmoittaa aina keväisin koulun tulevan lukuvuoden 8. luokat Taidetestaajat-järjestelmässä osallistujiksi. Tieto ohjelmasta välitetään koululle Taidetestaajat-sivuston kautta. Päivittyvät ohjeet opettaja löytää Taidetestaajien internet-sivuilta. https://taidetestaajat.fi/ 

 

 9. luokka: Omatoiminen kulttuurilaitosten asiakas 

  • Sisältö: Kannustetaan 9. luokan oppilaita omatoimisiin taidelaitoskäynteihin. Lappeenrannan museoihin ja kaupunginorkesterin konserttiin kaikki alle 16-vuotiaat pääsevät maksutta. Lappeenrannassa ja Imatralla 9. luokkien oppilaille jaetaan syksyisin K9-kulttuurikortti, jolla voi osallistua maksutta myös kaupungin teattereiden tarjontaan, pois lukien vierailutuotannot, itsenäisesti tai opettajan kanssa. 
  • Tavoite: Innostetaan oppilasta aktiiviseksi ja omatoimiseksi kulttuuritarjonnan käyttäjäksi ja tekijäksi: tarjotaan oppilaalle mahdollisuuksia taiteen elämykselliseen katsomiseen, kuunteluun ja havainnointiin ja ohjataan häntä keskustelemaan havainnoistaan.  
  • Oppiaine: kuvataide, musiikki, äidinkieli 
  • Toteutus: Oppilas varaa itse liput haluamiinsa kohteisiin.  

Kulttuuriperintöopetus

  • Taide: Tutustutaan lemiläisiin taidemaalareihin ja heidän töihinsä.
  • Musiikki:

    • 4 –ääninen virrenveisuu
    • Lemin Musiikkijuhlat
    • Capital of Metal
    • LMF Lemi Music Fest
    • Laululava

Kulttuuriperintöopetus

Lemin historia:

  • Itsenäisyyden polku on opastettu kierros, johon on kartoitettu ja dokumentoitu Lemin historia, historialliset kohteet, tapahtumat ja merkkikohteet.
  • Kulttuurihistoriallisesti arvokkaat kohteet:

    • Kirkko, kellotapuli ja hautausmaa
    • Taikalyhty
    • Vanha Pappila
    • Kotiseutumuseo – ruokakulttuuri

Yhteystietoja:

Hyvinvointikoordinaattori kati.ahonen@lemi.fi 040 595 7350
Varhaiskasvatusjohtaja mia.kivinen@lemi.fi 040 545 0325
Rehtori Lauri Hyppönen lauri.hypponen@edu.lemi.fi 040 179 3190
Lemin kunnan kirjasto, kirjasto@lemi.fi 040 723 0570