


Kulttuuripolku Lemi
Etelä-Karjalan lastenkulttuurikeskus Metku ylläpitää maakuntaan Yhtenäistä ja yhdenvertaista kulttuurikasvatusohjelma Kulttuuripolkua. Maakunnallinen yhteinen ohjelma tuottaa taidelaitosvierailuja kolmelle kokonaiselle ikäluokalle
- luokkalaiset tutustuvat teatteriin ja teatteriesitykseen
- luokkalaisille tarjotaan sinfoniaorkesterin konsertti
- luokkalaiset vierailevat alueen historiallisessa museossa
Lappeenrannan kulttuuripalvelujen lastenkulttuurikeskus Metkun yksikkö vastaa maakunnallisesta kulttuurikasvatusohjelman organisoimisesta ja kustannuksista.
Maakunnallisen ohjelman lisäksi kunnilla on oma Kulttuuripolku:
Kulttuuripolku on osa opetussuunnitelmaa
• Kulttuuripolku on osa kunnan opetussuunnitelmaa
• Kulttuuripolut monipuolistavat opetusta
• Kulttuuripolku tutustuttaa oppilaat kotikunnan kulttuuriin, kulttuuriperintöön, luovan alan ammatteihin ja taiteen perusopetukseen
• Oppilaille järjestetään kouluaikana vierailuja erilaisiin kulttuurikohteisiin, konsertteihin sekä järjestetään työpajoja taiteen parissa
• Joka vuosiluokalle on omat kulttuuripolun ”pysäkit”
Esiopetus: Teatteriretki
- Tehdään teatteriretki johonkin lähialueen kaupunginteatteriin katsomaan lastennäytelmää
- Tai tilataan esitys Lemille
1. luokat: Kirjallisuus
- Kirjasto tutuksi vieraillen sekä lukuvinkkauksen avulla, jota jatketaan ylemmille luokka-asteilla
- Sisältö: Ohjattu vierailu kirjastossa sekä lisämateriaali
- Tavoite: Lukemaan innostaminen ja kirjastonkäytön alkeiden oppiminen.
- Oppiaine: äidinkieli ja kirjallisuus
- Toteutus: Opettaja sopii vierailun kirjastoon lukukauden aikana.
2. luokat: Musiikki
- Opetellaan yhdessä laulamista
- Aloitetaan Metku -kuorotoiminta
3. luokka: Draama ja teatterikäynti
- Sisältö: Teatterikäynti ja tehtävät. Ennalta organisoitu teatteriesitys joko Imatran tai Lappeenrannan kaupunginteatterissa tai koululle tuotu vierailuesitys koko ikäluokalle.
- Tavoite: Luodaan oppilaalle mahdollisuus tutustua lastenteatteriesitykseen, harjoitellaan teatterissa käyntiä (tapakasvatus) ja rohkaistaan oppilasta ilmaisemaan kokemuksiaan, ajatuksiaan ja mielipiteitään esityksestä.
- Oppiaine: musiikki, äidinkieli ja kirjallisuus
- Toteutus: Ajankohta määräytyy teatterien ohjelmistosuunnitelman mukaisesti. Metkun (Lappeenranta) aikatauluttamat vierailut.
4. luokka: Musiikki ja konserttivierailu
- Sisältö: Kaupunginorkesterin konsertti ja tehtävät. Lisämahdollisuutena tutustumiskäynti kaupunginorkesterin harjoituksiin.
- Tavoite: Tarjotaan oppilaalle mahdollisuus musiikin elämykselliseen kuunteluun kaupunginorkesterin konsertissa ja harjoitellaan konsertissa käyntiä (tavat). Ohjataan oppilasta jäsentämään kuulemaansa ja kertomaan siitä. Konserttikäynnillä ja tehtävissä tulevat tutuiksi sinfoniaorkesterin soittimet.
- Oppiaine: musiikki
- Toteutus: Ajankohta määräytyy orkesterin ohjelmistosuunnitelman mukaisesti: esitys useimmiten syyslukukauden alussa elokuussa. Metku (Lappeenranta) aikatauluttaa vierailut. Halutessaan opettaja varaa itse vierailun orkesterin harjoituksiin.
5. luokka: Kulttuurihistoria
- Sisältö: Kulttuuriperintöteemainen työpaja kulttuurihistoriallisessa museossa, tehtävät ja lisämateriaali.
- Tavoite: Museovierailu herättelee oppilasta tuntemaan ja arvostamaan kulttuuriperintöä. Oheistehtävät johdattavat oppilasta tunnistamaan ja etsimään erilaisia historian lähteitä ja eläytymään toisen aikakauden ihmisten elämään ja elinympäristöihin.
- Oppiaine: historia, äidinkieli ja kirjallisuus
- Toteutus: Vierailut toteutetaan keskitetysti museoiden kanssa ennakkoon sovituilla viikoilla syys- ja kevätlukukaudella. Metku (Lappeenranta) aikatauluttaa vierailut.
6. luokka: Kuva- ja visuaalinen taide
- Sisältö: Tutustumiskäynti kaupungin taidemuseoon tai taideyhdistyksen ylläpitämään näyttelyyn. Taidemuseossa on opettajajohtoinen omatoimityöpaja.
- Tavoite: Vierailu taidemuseoon herättelee oppilasta
havainnoimaan moniaistisesti kuvataidetta osana
kulttuuriperintöä; vierailu herättelee oppilasta havainnoimaan
kuvataidetta ja tutustuttaa taiteeseen välittämisen muotona. - Oppiaine: kuvataide
- Toteutus: Opettaja varaa luokalleen ajan. Vierailut
toteutetaan keskitetysti taidemuseoiden ja -yhdistysten
kanssa ennakkoon sovituilla viikoilla syys- ja kevätlukukaudella.
7. luokat: Arkkitehtuuri
- Katsotaan, miten arkkitehtuuri ja ympäristörakentaminen näkyvät kotikunnassa. Miten omaan ympäristöön voi vaikuttaa.
- Työpaja: Lemiläisen ympäristön dokumentointi
Oppilaat dokumentoivat omaa elinympäristöä kuvaamalla,
videoimalla tai kirjoittamalla.
- Työpaja: Rakennusperintö
Tutustutaan Lemin vanhoihin ja uusiin rakennuksiin.
Oppilaat voivat kuvata ja tai piirtää niitä. Voidaan tutustua rakentamiseen vanhojen valokuvien avulla.
8. luokka: Taidetestaajat
- Sisältö: Toistaisesti jatkuva Taidetestaajat-toimintamalli, jota koordinoidaan ja rahoitetaan valtakunnallisella tasolla ja joka vie kaikki Suomen 8.-luokkalaiset taidelaitoskäynneille (Taidetestaajat). Taiteenlajit ja vierailukohteet vaihtelevat ryhmittäin. Taidelaitoskäynteihin liittyvät etukäteis- ja jälkityöskentelymateriaalit (etkot ja jatkot). Mikäli toistaiseksi jatkuva Taidetestaajat-hanke loppuisi, korvaava toimintamalli suunnitellaan 8.-luokkalaisille Metku-vetoisesti.
- Tavoite: Tarjotaan oppilaille mahdollisuus kokea ja tulkita taidetta, kulttuuria ja kulttuuriperintöä. Ennakko- ja jatkotehtävien avulla kannustetaan oppilaita merkitysten ja kokemustensa kielentämiseen.
- Oppiaine: kuvataide, musiikki, äidinkieli ja kirjallisuus
- Toteutus: Koulun Taidetestaajat-yhteyshenkilö ilmoittaa aina keväisin koulun tulevan lukuvuoden 8. luokat Taidetestaajat-järjestelmässä osallistujiksi. Tieto ohjelmasta välitetään koululle Taidetestaajat-sivuston kautta. Päivittyvät ohjeet opettaja löytää Taidetestaajien internet-sivuilta. https://taidetestaajat.fi/
9. luokka: Omatoiminen kulttuurilaitosten asiakas
- Sisältö: Kannustetaan 9. luokan oppilaita omatoimisiin taidelaitoskäynteihin. Lappeenrannan museoihin ja kaupunginorkesterin konserttiin kaikki alle 16-vuotiaat pääsevät maksutta. Lappeenrannassa ja Imatralla 9. luokkien oppilaille jaetaan syksyisin K9-kulttuurikortti, jolla voi osallistua maksutta myös kaupungin teattereiden tarjontaan, pois lukien vierailutuotannot, itsenäisesti tai opettajan kanssa.
- Tavoite: Innostetaan oppilasta aktiiviseksi ja omatoimiseksi kulttuuritarjonnan käyttäjäksi ja tekijäksi: tarjotaan oppilaalle mahdollisuuksia taiteen elämykselliseen katsomiseen, kuunteluun ja havainnointiin ja ohjataan häntä keskustelemaan havainnoistaan.
- Oppiaine: kuvataide, musiikki, äidinkieli
- Toteutus: Oppilas varaa itse liput haluamiinsa kohteisiin.
Kulttuuriperintöopetus
- Taide: Tutustutaan lemiläisiin taidemaalareihin ja heidän töihinsä.
Musiikki:
- 4 –ääninen virrenveisuu
- Lemin Musiikkijuhlat
- Capital of Metal
- LMF Lemi Music Fest
- Laululava
Kulttuuriperintöopetus
Lemin historia:
- Itsenäisyyden polku on opastettu kierros, johon on kartoitettu ja dokumentoitu Lemin historia, historialliset kohteet, tapahtumat ja merkkikohteet.
Kulttuurihistoriallisesti arvokkaat kohteet:
- Kirkko, kellotapuli ja hautausmaa
- Taikalyhty
- Vanha Pappila
- Kotiseutumuseo – ruokakulttuuri
Yhteystietoja:
Hyvinvointikoordinaattori kati.ahonen@lemi.fi 040 595 7350
Varhaiskasvatusjohtaja mia.kivinen@lemi.fi 040 545 0325
Rehtori Lauri Hyppönen lauri.hypponen@edu.lemi.fi 040 179 3190
Lemin kunnan kirjasto, kirjasto@lemi.fi 040 723 0570
